13 September 2009

Jgn Pertikai Fatwa Yoga

Saya telah menghadiri satu Diskusi Mufti di Masjid Negara,tiga bulan yang lepas ingin berkongsi ilmu bersama pembaca sekalian mengenai satu isu yang hangat diperkatakan malah dipertikaikan oleh sesetengah pihak iaitu 'ISU PENGHARAMAN YOGA'.

Ahli Panel Kajian Akidah,JAKIM,Prof. Dr Abdulfatah Haron Ibrahim meminta agar mana-mana pihak tidak memperkitaikan fatwa pengharaman yoga kerana tiada jaminan pengamal senaman itu tidak terjebak dalam mantera atau elemen falsafahnya-keratan Akhbar-


Seperti yang kita sedia maklum antara perkara-perkara yang boleh menghakis
'akidah adalah dengan sebab kegoyahan kepercayaan dan keyakinan terhadap Allah atau menerusi perkataan atau pengakuan dengan lidah serta menerusi perbuatan muslim itu sendiri yang menjurus kepada terbatalnya IMAN.



























Sejarah YOGA ini sebenarnya berasal dari India yang diamalkan oleh penganut agama Hindu. Ia merupakan satu metod pendisiplinan yang menghubungkan antara manusia-tuhan mereka. Cari ini (YOGA) adalah bertujuan untuk mencari ketenangan,kejiwaan atau dengan istilah lainnya kerohanian bagi penganut agama Hindu,ia bukanlah cara yang diamalkan serta diperintahkan oleh Islam.

Jika diteliti secara logiknya konsep bersenam biasa ialah dengan mengeluarkan peluh tetapi tidak berlaku pada YOGA, malah ia menggunakan amalan membaca mentera yang dianggap mempunyai kekuasaan suci.Dari kaca mata kepercayaan penganut agama Hindu mengatakan bahawa mati dan hidup manusia berulang-ulang manakala dunia kekal tiada kiamat, masalah dosa pahala mereka pula akan dibalas dengan undang-undang KARMA.


Jelas pada kita selaku MUSLIM bahawa segala metod dan pendekatan yang diterapkan daripada senaman YOGA sememangnya bertentangan dengan ajaran Islam.Maka ummat Islam wajib memelihara 'akidah daripada terhakis dengan elemen-elemen khurafat,tahyul serta syubhat yang menyerupai amalan ibadat agama lain.Waallahu'alam

1 comments:

Anonymous said...

owhhh...
syukran atas info ni..
cuba tengok rahsia poco-poco...
agak sama ngn yoga..

LISTEN TO QURAN